zondag 10 januari 2010

Patria Direct Jizerska (Tsjechie)


Voorbereiding: Tegelijk met mijn marathonvoorbereiding, het schema is afgelopen week gestart, begint ook de mindset richting de langlaufmarathons in januari. Een aantal keren heb ik alweer op het langlaufapparaat getraind, dat is en blijft behoorlijk intensief en is nu mijn knie weer opspeelt ook een prima alternatief. Naast de sportieve preparaties krijg ik ook al langzaam zin om met Pie & Istvan richting Praag te trekken met de Aygo, mits de latten er in passen... Ons appartementje in het centrum is geboekt en de mogelijkheden om los te gaan worden onderzocht. Voor het to-do-lijstje: autokaart kopen.

Vandaag (maandag 4 januari 2010) is door de organisatie besloten dat de race definitief doorgaat. Dat is een hele opluchting na enkele onrust makende berichten de afgelopen 2 weken. Er is verse sneeuw gevallen en, net als bij ons, is het in de Tsjechische bergen behoorlijk gaan vriezen. De komende week voor mij de laatste voorbereidingen, sportief alsook qua werk een aantal zaken afronden, voor ons vertrek naar Praag vrijdagochtend om 5.00u. Heb 'r zin an!




Wedstrijd: Het zit er weer op, we zijn weer terug in NL. Het was een mooi tripje, op en neer naar Praag met de auto. Slechts enig leed op de terugweg waar we meer dan 2 uur op de snelweg hebben stilgestaan vanwege een ongeluk. En natuurlijk dat aangebrande pannetje, maar daar heeft niemand het meer over. Voor hetzelfde geld was ons appartementje in de hens gegaan terwijl we ontspannen in de kroeg zaten; eind van het verhaal: het is gelukkig niet gebeurd. De dag van de wedstrijd begint al vroeg met om 4:20u de wekker, opstaan en water koken (in een ander pannetje...) voor de pasta zonder sajs, met zaajt. Stipt om 5.00u vertrekken we naar de Bohemen, richting Liberec met als einddoel Bedrichov. De snelweg ligt vol met sneeuw en met een gangetje van 90u km/u brengt Istvan ons 2 uur later veilig bij de start. Twee agendapunten resten, startnummer ophalen (nr 539) en waxen. Het waxen blijft een ellendig verhaal; nu heb ik het laten doen bij de mensen van TOKO, slechts het afzetgedeelte, geen glider. Al voor de start heb ik zo mijn twijfels, heb ik omhoog niet altijd even goede grip. Voor de zekerheid neem ik zelf een potje hardwax mee en dat blijkt later ook erg nodig. De wedstrijd kent een zgn. vliegende start, vanuit je eigen startvak rennen naar voren, skies aan en juh. Na 3 km besluit ik zelf te waxen en na 5 km ga ik bij een uitwijkmanoeuvre bergaf op mijn snufferd (knie au). Wat wordt dit voor een dag?! Gelukkig wordt echter alles al snel beter en kom ik in mijn eigen ritme. De klassieke langlaufslag verleert een mens niet snel en ik geniet in de mooie natuur (dik besneeuwde dennen, mooie vergezichten) van deze race. Heerlijk, hier doen we het allemaal voor! De tijd vliegt voorbij. Na 40km worden de beentjes moe, gaat het weer sneeuwen en dwalen de gedachten af naar de finish, die in het dal ligt. Na 3.59.46 finish ik als 1341e van 3016 finishers, net onder de helft zoals gebruikelijk de laatste wedstrijden. De audiovisuele bijdrage in vorm van het filmpje van Pie. Volgende afspraak over 3 weken: 70km in Italie, de Marcialonga lonkt.

Datum
Afstand
Wedstrijd
Eindtijd
Schema
Snelheid
10-1-2010
50 km
Patria Direct Jizerska
(TSJ)
3:59:46
1:56:39
3:18:26
12.51 km/u
(4.47 min/km)

1 opmerking:

  1. Dag Robsportbloglezers,

    Ook het produktie-team bestaande uit ondergetekende en Istvan zijn volop in voorbereiding. Hoe kunnen wij ons overtreffen daar wij al een geweldige bijdrage hebben geleverd aan vooorgaande langlauftrips van onze SportRobblogger.
    Ik refereer naar het Tartu-norm-filmpje(zie rechts) en andere mooi produkties onzerzijds.

    Ook wij staan open voor thema's die we kunnen meenemen als basis voor de Praagfilm.

    Met vriendelijke groet,
    Pie ( producer/regisseur/mentalcoach)
    Istvan ( assistent cameraman/coach)

    BeantwoordenVerwijderen