zondag 19 maart 2017

Stevensloop

Voorbereiding: Endlich mahl schon wieder... Met vers aangegroeide teennagels, een siliconen inleghakje (hielspoor), ietsje meer vet op de botten en het belangrijkste: een gezonde zoon rijker, begint in januari het nieuwe trainingsseizoen voor een van de leukste loopjes van het jaar, de Venloop 21K. De inschrijving daarvan vond al reeds in augustus plaats dus snel op zoek naar een mooie 10K als voorbereiding. Net als vorig jaar is dat de Stevensloop in Nijmegen geworden: nu voor de 3e keer georganiseerd en met een gewijzigd parcours: terug de stad in via de Waalbrug. Vorig jaar heb ik hier een PR gelopen (39.41) en het doel is om dat dit jaar weer te doen. Wellicht met hulp van snelle jongens als blogloze Guido Penders en Roel Smeets. De trainingen gingen voortvarend, de nieuwe Mizuno's zijn ingelopen, enkel de weersvoorspelling doet fronzen: regen & wind.

Verslag: De Zoondagsluipers on-tour, van een terloops CR-retje naar nieuw PR-retje, althans dat is het doel vandaag. Niet voor Roel, want die loopt met frisse tegenzin op de rem; alles voor Rotterdam in april voor hem. Even voor 9u stappen we in de trein richting Nijmegen. Met biologisch bietensap in een lekkende bidon kleurt je dag al vroeg rood... Nadat we blijkbaar verleid zijn om in een Sprinter (klinkt snel he) te stappen in plaats van de sneltrein, nam de voorspanning al wel iets toe. Toch nog ruim op tijd om richting Kronenburgerpark te togen, een rondje te lopen, laatste toiletbezoek te doen en rond 12.30u vanuit het (eminent) grijze startvak te worden weggeschoten. Strategie is knallen in de eerste kilometers en 3.53 gemiddeld aanhouden om een 38-er te halen. Liefst met zn 3-en, maar al vlot bleek de realiteit anders.

De eerste km
Guido schiet vooruit en ik zie Roel in dilemma. Mijn eerste km gaat in 3.45 en de wind staat op de neus; ik schat windkracht 5. Haas Roel sluit aan (...) bij snelle Guido en bij het opdraaien bij de brug over de Waal (de Oversteek) zie ik dat ze al niet meer omkijken. Ach, je loopt voor wat je waard bent en hun tempo is me simpelweg te vlot. Ik loop 3.53 gemiddeld.

De Zaligebrug
Nieuwe windschermen op de brug maken dat je beschut loopt, toch moet ik al wat aanzetten hier, ook in de afdaling, om het gemiddelde weer op 3.53 te houden. Achteraf blijkt een PR op de 5K in 19.25, maar in mijn hoofd gebeurt er iets anders op dat punt, mede omdat de grote klok 19.40 aangeeft. Het gaat namelijk al aardig maximaal, de voordelen van de wind in de rug zie ik niet terug in snelheids-winst en dan straks nog de 'open' Waalbrug en omhoog: ik bedenk me dat die 38-er, in ieder geval vandaag, te hoog gegrepen is.

Ik loop alleen en er vormen zich geen groepjes; op het eiland gaat het onverhard zo rond de 4 min/km, het gemiddelde kruipt omhoog en enig moment realiseer ik me dat ik blij mag zijn als ik nog onder de 40 minuten kan finishen. In de verte zie ik telkens 2 rode shirts voortgaan (...). Dan de Waalbrug op, de 9e km vangt aan: de diesel staat aan, maar de macht is niet top, rond de 80% of zo. De laatste klim volgt en dan de drukte in en knallen naar de finish, dat lukt wonder-boven-wonder nog goed. Niet de beoogde eindtijd aldus, maar realisme overheerst: zware omstandigheden en ook te weinig tempohardheid om een PR te lopen. Guido prijst zich gelukkig met een mooie 38-er, bravo!, heel krachtig gelopen, daar zit zeker nog meer in het vat. En Roel, ik boek je een volgende keer :-)

Het slotakkoord in de trein terug: de uitslag leert dat ik toch nog 3e M45 ben geworden en later op deRunnersworld nog een epische plaat van een verweerde kop in inspanning, Just Breathe.
dag publiceert

Compliment aan de organisatie voor het parcours, echt een verbetering !

Datum
Afstand
Wedstrijd
Eindtijd
Uitslag
Snelheid
19-03-2017 
10 km
Stevensloop
40.44 
3e/198 M45
58e/2.874 Alle 
4.04 min/km

5 opmerkingen:

  1. He Rob,

    Leuk om te lezen! Ik denk dat Roel gedacht moet hebben toen hij besloot met Guido mee te lopen: poeh, meelopen met die wildeman met bloedvlekken (bietensap), toch maar niet;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Arme Roel, niet te doen, wat moet ik nou, je zag het hem denken. Heeft goed gekozen hoor, een haas had mij geen 2 minuten sneller laten lopen, slechts ietsjes.

      Verwijderen
  2. Rob, weer sjiek gesjreve!
    Als enigst kind was ik me tijdens de eerste kilometer van mijn (door adrenaline-gestuurde) daden nog van geen kwaad bewust. Pas aan de finish realiseerde ik me dat het symbolische elastiek al in die eerste kilometer was geknapt door mijn erg voortvarende start. Hoe valt dit ooit nog goed te maken? Een kratje bietensap? Hazen tijdens Zoondagsluipers-rondes? BBBB-pelskes? Ik wil je minstens bedanken voor de gezellige treinritjes, zelfs de rit in de "Sprinter" was voorbij in een mum!
    Succes aankomende zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. No worry Guido, ik denk echt niet dat ik het in me had, afgelopen weekend. Waren we bijelkaar gebleven dan hadden we een misschien een 39-er gelopen. Nu heeft er tenminste eentje zijn doel gehaald i.p.v twee niet. Maar eh, Vers Voordeel Vaessen heeft vast verse bieten... Tot op de paadjes :-)

      Verwijderen
  3. Tja, allereerst gefeliciteerd met een stijgingspercentage van 200 % m.b.t. het aantal volgers c.q. "reageerders". Verder goed dat je weer optimaal kunt rennen en succes bij de Venloop! Zal aan je denken bij de cirquitrun in Zandvoort!
    gr Pie

    BeantwoordenVerwijderen