zondag 13 september 2015

Marathon Meerssen (20 mijl)

Voorbereiding: Marathon Meerssen kent dit jaar voor het eerst 20 mijl, althans 3 rondjes van 10.550 m en dat is op 500 meter na dan 20 mijl (32.2 km). Creatief zijn ze daar in Meerssen! Voor mij is het een goede laatste duurtraining voor de ultieme hoofddis over 2 weken, waarover later meer. Belangrijk is dan ook dan dit niet toch een wedstrijd wordt, maar gewoon een mooie duurtraining van zo'n 2 en een half uur. Rustig aan dus, mede gezien de hoogtemeters. Stuk banaan om de 5 km en rond de 15-22 km een gelletje, dat is het weldoordachte energievoorraadaanvulplan. Ben overigens ook wel benieuwd hoe dat gaat op het parcours, waar mensen 1,2,3 of zelfs 4 (marathon) rondjes lopen. Soort kermiskoers met doorkomst op de Markt?

in select gezelschap
Verslag: Een mooie belevenis, maar ook een met een besluit. Ik acht het gezond voor mijn lijf om geen wedstrijden op asfalt meer te lopen die langer zijn dan een halve marathon! De pijn aan m'n poten is simpelweg niet te negeren. Enfin, 3 rondjes van 10.5 km dus. Na de start even het juiste tempo zoeken, de eerste klim tot aan Ulestraten volgt, waar ik in een groepje kan aansluiten. Ik feliciteer de 65 jaar geworden Jo Schoonbroodt (zijn 99e marathon), Frank Soeters loopt mee en Rene van Uum maakt het tempo, allemaal lopen ze de hele, ik dus 1 rondje minder. Het tempo is goed te doen, 1e rondje in  45.16 (4.19 gemiddeld), wel te snel gezien mijn vooraf bedachte 4.30 gemiddeld, maar-ja lopen in dit groepje heeft ook wel wat, zeker bij zo'n doorkomst op de Markt. Het 2e rondje gaat ook goed, a steady pace, genieten geblazen en doorkomst op 1.31.09 (halve marathon) met een rondje 45.54.

3e rondje
Maar dat 3e rondje,
dat werd werken: in Ulestraten moet ik die kornuiten laten gaan en begint de lijdensweg. Het wordt stiller op dit toch wel pittige parcours, immers het merendeel van de deelnemers is klaar, slechts de marathonners en 20-mijlers lopen nog, maar ik zie er bijna geen een meer. Het tempo valt terug, deze spierpijn went nooit en de gedachte om uit te stappen crossed my mind. Na het laatste klimmetje besluit ik door te gaan, nog 5 km en het meeste is immers ook dalend. In Meerssen kan ik er nog een eindsprintje uit toveren en finish in 2.26.43, laatste rondje in 55.36, 10 minuten verloop dus. (Tja, dat wordt dus spannend over 2 weken, want dan is 2u15 het ultieme doel voor 30 km onverhard met nog meer hoogtemeters.) Dank aan de organisatie in Meerssen, ook voor de heerlijke massage na afloop :-). Check hier Strava Flyby en ook het filmpje van de organisatie (o.a op 1.18 en 1.47 in beeld)

Datum
Afstand
Wedstrijd
Eindtijd
Uitslag
Snelheid
 13-09
 31.65
 Meerssen Marathon
2.26.43
15e/79 Alle
4e/24 M45
4.38 min/km

2 opmerkingen:

  1. Ik zeg goedemorgen Rob,
    Hoe voel je je nu? Tjezus , wat doe je jezelf aan?
    Maar ook deze keer , hoedje danwel petje af! Geen asfalt meer, dus dat wordt cross country?
    Nou , succes in Zweden.
    Gr Pie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha die Pie, dank voor je bericht. Herstel is ok, na wat biefstukjes en zoute bouillon... Mooi toch, zo'n besluit. Geen hele meer, maar maximaal een halve. Waar gaan we naartoe in het voorjaar? Groot-Brittanie? Boedapest?

    BeantwoordenVerwijderen