zondag 26 maart 2017

Halve Marathon Venloop

Voorbereiding: De voorjaarsklassieker voor hardlopers, we mogen weer :-) Afgelopen week heb ik het rustig aan gedaan, herstel van de harde wedstrijdinspanning: vermoeide bovenbeenspieren en weten dat je nu winst pakt in ruste. Met het boekje van Harm Kuipers (Optimalisering van training) in de hand is het paceren goed te doen en komt de Venloop elke dag ietsje dichterbij. Wat wordt mijn doel? Qua eindtijd is een PR teveel gevraagd, nog onvoldoende trainingsarbeid verricht, maar 1.30 is haalbaar lijkt me. Starten op 4.15 gemiddeld en kijken wat je over hebt in de eindfase. Het belooft een zonnige dag te worden en ook gezellig met een auto vol ambitieuze (bijna) 30-ers Roel Smeets, Micha Juffermans, Jorim Scheele & supporter Lars Paardekoper. De M45-er rijdt de Espace.

Verslag: ''Een schrijver is een verzwijger", zo sprak Connie Palmen van de week bij de DWDD. Daar heeft ze gelijk in en vandaag doe ik mezelf daarmee tevens een plezier. Ik houd het op een hoge sufferscore de laatste kilometers. Daar waar ik vooraf die negative split zo mooi in gedachten had, moet ik achteraf bekennen dat ik deze slechts tot de helft heb volgehouden...


Freewheelend van start, me tevredenstellend met 4.15 gemiddeld, een praatje maken met een 64-jarige Atletiek Leudal-ler, veel om me heen kijkend en ook de looptechniek heeft mijn aandacht. Zelden ben ik zo vrijblijvend aan een wedstrijd begonnen, heerlijk. Het is genieten geblazen, zonnetje op de bol. Steyl is echt onovertroffen, zo druk en luidruchtig is die doorkomst daar. Het gemiddelde is 4.13 op de 10K, dan gaan we nu wat proberen te versnellen. Maar...

... de onderkant van mijn rechtervoet vindt van niet, behoorlijke pijnscheuten, niet te doen, ik denk zelfs even aan uitstappen. Met name bij stoepen en rotondes gaat t mis. De pijn trekt daarna telkens weer wat weg en om het te ontlasten probeer ik wat te variëren in mijn afzet. Gekunsteld, maar het helpt.

videostill: linksboven in t zwart
De 15K gaat in 1.03.33 (4.14 gem.) en ik haak soms even aan bij een loper om in de slipstream tempo te houden en mijn blik naar de horizon te wenden. In cadans naar Blerick, alwaar ik Rene van Uum nader om uiteindelijk ook een stukje kletsend samen te lopen. Nick Custers zie ik ook nog voor me en ik waag een poging, maar die strandt helaas in schoonheid.



De drukbevolkte Parade lonkt, maar de benen willen niet meer. Met nog 1 km te gaan komt Micha me vlot voorbij en hij moedigt me aan mee te gaan, dat blijkt ijdele hoop, het onderstel staat op slot. Het kabaal motiveert wel, gekkehoes. In de verte zie ik de finishklok 1.29 aangeven en ik zet nog 1 keer aan; dit pittige avontuur, m'n 10e halve marathon, eindigt zo net boven de 1.30. Met malheur aldus, morgen chiropractor Maarten Tielen maar eens bellen.

met Jorim, Roel & Micha
Ook vandaag weer de nodige PR's: Roel 1.17.45 & Micha 1.29.06. Proficiat !! Jorim loopt 1.17.29, de CPC-loop winnaar van 2 weken geleden (10K in 32.19) had een wat mindere dag... Mannen bedankt, topsport en breedtesport verenigd in de altijd gezellige Venloop. Mooie enthousiaste verhalen en ook nog voedingstips: ijzergehalte wat laag? Probeer eens een blikje tomatenpuree. Desnoods in z'n geheel. VIDEO

Datum
Afstand
Wedstrijd
Eindtijd
Uitslag
Snelheid
26-03-2017 
 21.1 km
Venloop 
1.30.22
63e/984 M45
393e/7490 Alle 
4.16 min/km

5 opmerkingen:

  1. HA die Bob,
    Je bent in ieder geval in goed gezelschap! Chapeau heren!
    EN rennen in de Janssen-Dings "roots" omgeving is altijd een genot!
    Gr Pie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook weer vermakelijk geschreven. Het wordt al traditie om jouw blog en die van Roel te verorberen als fijne nabeschouwing, ook al ben ik er niet bij geweest. Vervelend om te lezen dat je voet opspeelt...toch niet dezelfde voet als de hielspoor? Hopelijk valt het mee, want als kernloper bij de Zoondagluipers kunnen we je niet missen! Met die tijd mag je overigens best tevreden zijn. Ik denk dat die andere 921 M45-ers zo met je willen ruilen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nee, andere voet, oude blessure, neuroom van Morton, google maar eens. Operatie komt dichterbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je moet ook niet die nauwe hakkenschoenen meer aan op zaterdagavond... Zonder gekkigheid dat klinkt niet heel goed. Shit kerel. Nu even wat rustiger aan weer?

    BeantwoordenVerwijderen