zondag 29 maart 2015

Halve Marathon van Madrid


de in wintertijd vertrekkende Keniaan wint Madrid
Voorbereiding: Mannenweekend. Op 29 maart is het tijd voor halve marathon numero 6, dit keer in Madrid. Nog niet eerder geweest in die hoofdstad van Spanje en we hebben gelukkig nog wat tijd over om wat van de stad op te snuiven. Helaas geen thuiswedstrijd van Real of Atletico, het is interlandweekend. Verheug me ook op het Museo Reina Sofia, moderne kunst op een steenworp afstand van ons appartement. Lopers zijn Pie, Luc, Leon en ik. En ook de onfortuinlijke Alfredo, die afgelopen jaar fysiek behoorlijk op de proef is gesteld, to put it mildly, gaat starten, petje af. We worden wat ouder, lopen inmiddels in categorie M45 (heet in Spanje Master B). Zelf ga ik voor een verbetering van 'Wenen' vorig jaar, misschien is zelfs de 1.30u haalbaar? Start en finish in Parque Retiro. Donde esta afterparty?


met coaches Leon en Raymond
Verslag: Genoten van een zonnig stads weekend, dat niet alleen in het teken van hardlopen stond... Als je appartement tegenover een van de hipste tenten van Madrid ligt, ga je toch even kijken op vrijdag tot een uur of 7 in de ochtend. Zaterdag rustdag, ware het niet dat het startnr ophalen niet vanzelf ging, zo'n 3 uur onderweg geweest. Maar goed, in de goodiebag zit een mooi oranje hardloopshirt, leuke herinnering. Pasta eten en naar bed, de wekker gaat om 6.30u en vanaf ons balkon zien we de stappers naar buiten komen, haha, 24u geleden stonden we daar zelf. Samen met zo'n 15.000 anderen begeven we ons naar de start, een moment laat de omroepster ons stilstaan bij de slachtoffers van de vliegramp afgelopen week, dat raakt en om 9.05u komt de massa in beweging.

De eerste km is het het bekende dringen, na 2 km wordt het minder en volg ik de pacer van 1u30 eindtijd. Het is heuvelachtig en veelal omhoog, na 9 a 10 km gaan we dalen en zet ik de versnelling in, laat ik de gele ballon achter me. Mijn klokje geeft 4.12 gemiddeld aan, misschien is een tijd onder de 1u30 mogelijk, het voelt zo goed. Maar ook, mijn gps geeft aan dat ik meer gelopen heb dat de parcoursaanduiding en zo rond de 15 km is de ballon er weer. Nu is het zaak om er gewoon bij te blijven, gelletje gepakt en afdalen naar de 19 km om vervolgens de laatste 2 nog flink te stijgen. ik zet een tandje bij om tempo te houden, haal er de nodige in en loop Parque Retiro is met het idee dat de missie geslaagd is, eindtijd 1u30.07. Maar liefst meer dan 4 minuten van mijn laatste 2 halve af, trainen levert iets op!

Uitrustend op een bankje komen al snel de eerste gedachten over Rotterdam...
Data van Strava, filmpje van de finish (na 35 sec).


En die kornuiten zie ik daarna, Luc gaat de laatste km stuk (1u51), Pie happy net onder de 2u (1u59) en Alfredo loopt hem uit, geheel tegen de verwachting in, een hele persoonlijke victorie (2u23). Bravo manne! Zondagmiddag aan de tapas in de zon, slap geouwehoer met een pint, beter bestaat niet.

Datum
Afstand
Wedstrijd
Eindtijd
Schema
Snelheid
 29-3-2015
 21.1 km
 Halve Marathon van Madrid
1u30.07
10 km: 43.00

 4.16 min/km

2 opmerkingen:

  1. Ola Rob,
    Comme esta?
    Aan de randvoorwaarden zal het niet liggen. Maar een museum bezoek als after - party ? Ik weet het niet. Ben daar wel al in 2003 geweest . Zeer indrukwekkend , maar dat lag niet aan het museum bier.
    Ik ga meer voor de "calhos del Torro" of zoiets.
    Zoek dat maar op en je rent er sneller van . :-)
    Nou aan allen : ren ze en train ze.
    Bon dias a tuti, vamos a la play del major naturellemento cinqo cervesos!
    Pedro

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou Rob, wat een mooie prestatie. Respect :-) ( je snapt hem? )
    Maar het was inderdaad een memorabel weekend met 2 coaches. Wat een luxe. Op naar je echte doel en wel de hele van Rotterdam. Succes.
    gr Pie

    BeantwoordenVerwijderen