zondag 11 oktober 2015

Halve Marathon van Eindhoven

Voorbereiding: Het vlakke parcours van Eindhoven lonkt en wel voor een PR op de halve. Laat ik nu maar eens figuurlijk de grote broek aantrekken, dat record uit 2009 kan verbeterd, kan uit de boeken, al is het met een seconde. Weliswaar zijn we enkele jaartjes ouder en niet perse sneller, maar ook zijn we beter getraind als ooit tevoren. Doel staat aldus. De uitvoering begint met een hoop rust en herstel van enkele forse inspanningen de afgelopen maand. Met name gericht op hernieuwd kracht voelen en het mentaal kunnen vasthouden als het lastig wordt, in mijn geval meestal vanaf km 17. Plus het juiste busje vinden, gebruikmakend van de slipstream. Dan is een verbetering mogelijk, onder de 4.10 min/km. Parcours: filmpjekaart.

Verslag: Nou, allereerst was dit de slechtste voorbereiding ooit, namelijk een stevige en aanhoudende verkoudheid annex griep heeft in de afgelopen 2 weken gezorgd voor slechts 1 training van nog geen 7 km. Gewichtsverlies door het verliezen van spiermassa, da's niet goed. En ook gewoon geen puf, geen goesting, slappe benen, keel- en hoofdpijn. Twee dagen geleden besloten toch te gaan, op hoop van zegen.

Highlights => Doorkomst-PR's op de 15K (1.01.32) en op de 10EM (1.06.07), maar niet op de 21K, vanwege een opspelende rechterknie, damn. En neefje Hidde (15 jaar) maakt zijn ongetrainde 10K debuut in 45.39, bravo!

Hidde
kniepijn
Zo'n 17 km heb ik aan een nieuw, vers, heroïsch PR-retje mogen ruiken, maar toen...

De dag start wederom met hoofdpijn, maar de zon schijnt volop en ik heb zin om 'Eindhoven' mee te maken, het evenement, de spanning, de focus, het presteren en ook de pijn. Nadat ik in het Beursgebouw mijn startnummer heb opgehaald ben ik nog net op tijd voor de finish van de marathon, waar maar liefst 3 Afrikaanse lopers onder de 2.06u lopen. Opvallend hoe fris ze ogen, met hun spitse kuitjes :-) Zuslief Annemiek tref ik even later en we togen naar de GGD, haar werkplek bij de Witte Dame, waar al haar collega-lopers verzamelen. Laatste sanitaire stop en samen naar de startvakken op de Montgomerylaan. Op de halve staan er bijna 10.000 deelnemers aan de start, startvak A is de mijne. Klokslag 13.30u gaan we van start en het valt al direct op dat vlak lopen een mooi gemiddelde geeft, geen centje pijn. Onderweg zijn er veel verzorgingspunten, enkele juichteams, een trommelgroep en vele boem-boem dj's. De publieke belangstelling is op bepaalde passages groot en al met al zit de stemming er goed in, zeker als ik naar mijn klokje kijk, steevast 4.05 gemiddeld. Gaat het dan gebeuren vandaag? Ik neem me al voor mijn handen de lucht in te steken bij de finish...

Bij de Strijp (rond km 15) draaien we terug naar het centrum en kom ik in een groepje te lopen, bewust, want de wind speelt hier parten. Maar op dit lange rechte stuk annex fietspad gaat mijn rechterknie tegensputteren. Een zeurende wrijvingspijn die ik maar al te goed ken (van 5 jaar geleden) en als hij doorzet maakt dat ik moet stoppen. Het tempo zakt, het wordt afzien. Bij het PSV-stadion (km 19) visualiseer ik het uitstappen, nee, dat nooit, dan maar liever strompelend die laatste km's in, waar je natuurlijk veel gepasseerd wordt. In het centrum is de publieke belangstelling enorm, het Stratumseind zorgt dat je af en toe in de sigarettenrook (...) loopt, maar ook wordt je naam veelvuldig geroepen. Ik loop zwaar compenserend, trekkend met mijn rechterbeen en met sufferscore 10, door die mensenmassa, een martelgang. Laatste bochtje naar links en als ik dan eindelijk de finishklok zie, staat hij op 1u30 en ondanks de teleurstelling van de gemiste PR, ben ik met de eindtijd tevreden.

Hoe dit heeft mis kunnen gaan? Beenspieren hebben 2 weken geen lang onderhoud gehad? Opnieuw rustig opbouwen en ook een doel stellen helpt altijd, dus bij deze: nieuwe PR-poging bij de Venloop 2016. Na een massage bij de GGD en het uitwisselen van alle verhalen aldaar, keer ik vanaf het TU/e-terrein huiswaarts en geniet in de auto van mijn kalfsworsten met curry :-)

Strava
Gestrompel

Datum
Afstand
Wedstrijd
Eindtijd
Uitslag
Snelheid
 11-10-2015
21.1 km
Halve Marathon Eindhoven
1.30.31 
 385e/8.005 finishers
 51e/865 M45 
4.17 min/km

2 opmerkingen:

  1. Hoi Rob,
    Zijn we weer als reactie op je verhaal.
    Met zo'n gevoel , zo'n tijd , ik zie het niet iedereen doen.
    Gr Pie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mercikes. En ondanks die knie was het weer een mooie belevenis, had ik niet willen missen.

    BeantwoordenVerwijderen