zondag 24 april 2016

Koning van Spanje

Voorbereiding: Op het menu staat mijn qua tijd langste wedstrijd tot nu toe, na de marathon is de 37K trail namelijk een vergelijkbaar verhaal, maar de bijna 1.000 hoogtemeters maken het verschil, dat wordt zeker 3u30, schat ik op voorhand in. De Koning van Spanje met de start in Gulpen is mijn eerste echte trail en daar gelden andere wetten. Geen tijdsdruk, veel verloop en onverhard, door water, modder, over bruggen en trappen, verzin het maar.
Ook is het zelfvoorzienende idee bepalend voor je gear, je hebt immers veel bij je: eten, drinken, telefoon, regenjasje en meer. Leidend tot de aanschaf van een vest en een cup, want plastic bekertjes zijn verboden.


Verslag: En een memorabel dagje werd het. Niet in de laatste plaats vanwege de fijne hagel, daar waren we edoch op voorbereid. Maar vanwege het ontbreken van welke referentie dan ook qua zoveel hoogtemeters was de uitkomst ongewis. Trailen gaat gelukkig dan ook niet om snelheid, maar om volhouden en genieten in da juiste mix


Frank en ik (oranje muts)


Rond 9.30u parkeer ik de auto bij de klimhal Rocca, pak mijn boeltje en loop omhoog naar Camping Gulperberg, alwaar we om 10.50u zullen starten. Fijne sfeer daar, al dat gezonde outdoorvolk bijelkaar en hier en daar spreek ik een oude bekende. Kompaan Frank loopt, ondanks een gewezen griep, ook de 37K en we besluiten het eerste stuk samen te lopen. De start, we draaien om de camping heen de paden op, de velden en de bossen in. Vanaf nu heeft elke meter een hellingshoek. Het eerste uur gaat rond de 6.00 min/km, ik spaar mijn krachten en we kletsen wat. Na 10km doorkruisen we de beek de Gulp (Beutenaken), vooral leuk voor de plaatjes: filmpje. Kusje voor Gosh. Langzaam neem ik afscheid van Frank, ik merk dat heuvelop bijna iedereen gaat wandelen, dat gaat er bij mij niet in...


26K in de benen
Althans, nog niet, zo blijkt later. Maar goed, we banjeren verder, in de bijna thuiswedstrijd op paden die ik grotendeels niet ken, nu richting Eperheide. Het tweede uur gaat altijd super, ik versnel wat en haal het gemiddelde wat meer richting de beoogde 5.30 min/km, maar zal dat uiteindelijk niet halen. In het bos 2e kusje Gosh. We dalen gestaag richting Teuven (B) en ik voel me top. Het tempo schommelt rond de 5.50 min/km en ik geniet van de prachtige omgeving, de modderpaadjes, de vele draaipoortjes, de boomstronken en ook het geruis van de hagel. Mijn vest bevalt uitstekend, drink geregeld kleine slokjes (lijken wel tepels die dingen, natuurlijke reflex...), slurp een gelletje naar binnen, sabbel wat op een winegum en bij de verzorgingsposten neem ik nog wat extra water en banaan, dat vindt mijn maag ok.

Bij 26K, Gosh kusje 3, steken we de Julianastraat over in Epen en begint 'het laatste stukkie', zo wordt er geroepen. Het lopersveld is aardig uitgedund, een enkeling haalt je in en viceversa. Vanaf 30K begint het pijn te doen en enig moment volgt er een kilometerslange afdaling, thank God. Je hoort de geluidsinstallatie van de camping in de verte al, dat helpt ook wel. De laatste km is het best technisch, korte stukjes op-af, poortjes, trappen en de spieren sputteren. Nu nog 1 pittige klim omhoog en dan is daar de finish, handen omhoog en Gosh kusje 4. Het lijden is gestopt. Alkoholvrij bier en vlaai, top verzorgd !! Al met al heel gaaf om te doen en met niks te vergelijken, een hele hoge funfactor.

Meervoudig winnaar Zac Freudenburg deed er slechts 2u30 over, hulde voor de man.


UPDATE: Dank fotograaf Roberto voor de professionele foto's, super kwaliteit! Heb ze even achter elkaar gezet, dan wordt het een filmpje !

Zie ook filmpje finish (startnummer 556 typen).

Datum
Afstand
Wedstrijd
Eindtijd
Uitslag
Snelheid
24-04-2016 
 37 km
Koning van Spanje
3.41.06
64e/338 Alle 
5.59 min/km

2 opmerkingen:

  1. HA die bob,
    Ik heb helaas geen hoedjes meer om af te doen.
    Maar indrukwekkend allemaal.
    Word tijd voor een triatlon.
    Oranje boven. Doei Pie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou, dit was nat zat voor mij :-)

    BeantwoordenVerwijderen