zondag 11 juni 2017

Maastrichts Mooiste


op de nieuwe website van MM
Voorbereiding: Deelnames in 2006 & 2007 daargelaten, toen overigens nog 15K, doe ik dit jaar alweer voor de 4e opeenvolgende keer mee aan de 10 Engelse mijl van Maastrichts Mooiste. Doel is om er qua tijd weer iets af te snoepen, maar gezien de lijst halve en hele smoesjes (o.a. achilles, hitte) is dat natuurlijk maar weer de vraag...

Verslag: Na een koffietje op mijn werkplek Boschstraat45, voeg ik me onder de weinige inlopers; mijn rechter achillespees mag vooraf wel wat opwarmen. Bij het wisselen van de zooltjes vanochtend realiseerde ik me dat de oorzaak van de pijn simpelweg in het harde plastic zit. Meer ruimte voor de tenen, maar weg vering. Dat voelt aardig stom, maar het herstel zal er daarom ook weer snel zijn gelukkig.

Vanuit startvak B mogen we (o.a. met Guido Penders en Michi Biermans) braaf achter een lint aanlopen richting de bliebmat. De lopers van startvak A zijn al een minuut of wat geleden vertrokken en wij staan daar maar, een vreemde gewaarwording. Het lint valt en ik sprint weg, als een malle, maar erg leuk om als eerste te gaan. Vervolgens duurt het even voordat ik 'mijn' groepje vindt, maar zo rond Stay-Okay lukt dat en kachel ik gemiddeld 4.00 min/km, een prima tempo, waarmee we ook nog eens kluner Erben Wennemars passeren. De steile klim naar de St.Pietersberg blijkt later nog een PR-retje op te leveren, eigenlijk loopt het allemaal wel gesmeerd. In het ENCI-bos heb ik blijkbaar een bordje gemist, de nieuwe route gaat bovenlangs, maar het scheelt praktisch gezien niks, de paden komen vanzelf weer bijelkaar. Richting Kanne (inclusief afdaling) moet het vlotter en ik versnel licht, maar het gaat niet geheel en alleen op souplesse. De warmte speelt zeker mee. Met sponzen houden we het kupke geregeld koel en als ik in de zon loopt, gaat de pet op.

Er wordt weinig tot niet van positie gewisseld, in de 2e klim (of beter in Strava's segmententaal: Dalingsweg Climb) haal ik er nog eentje in en in de lange afdaling verorber ik het gelletje. Op de Vijfsprong jut ik het publiek cq de terraszitters nog wat op en zie daarna het tempo helaas terugzakken naar 4.30u. Nog voor het stadspark kan ik Ronald van den Hoven passeren en bij het Vrijthof passeert Michaela Kondasova mij nog, als 4e vrouw en dit keer niet op sandalen (check haar Strava: "Schoenen: ---") . Met de 1.09 prijs ik me gelukkig, met name vanwege de vooraf gehoopte en nu dus gevonden ontspanning. Overall toch weer in de top 50, daar doen we het voor! En wat te denken van Guido in 1.05.39 en Roel zelfs in 1.01.52, sjiek de friemel!

Zondag in het zuiden
Na wat korte debriefings met de mannen vlot weer naar huis en soigneren voor de 5K van Jesper (14). De gebruikelijke spanning vooraf in combinatie met de wil om er voor te gaan, zorgen voor een mooie psychologie, hij moet er om lachen. Toevallig pikken we de huldiging mee van loopheld Patrick Stitzinger. Zijn afscheid van de topsport valt hem zichtbaar zwaar, maar ik krijg bijna pijn in mijn buik van het karige eerbetoon dat hem ten deel valt. De paar mensen die er staan. Waar is die community van hardlopers nu? En als het dan slechts een verzameling individualisten is, had deze niet juist nu moeten worden opgeroepen door bijvoorbeeld Ron? De speaker verheft zijn stem, in een poging er iets van te maken, somt alle NK-titels nog eens op en is er een bloemetje voor zijn vrouw. Ik zie een sporter die met pijn in het hart afscheid neemt van zijn sport, een traan laat en in stilte met zijn gezinnetje het podium verlaat. Respect en waardering voor de man!

Met papa's dure Polar om vertrekt Jesper voor zijn race. Samen met Yfke en oma gaan we in de tijd die we nu moeten wachten natuurlijk voor een ijsje van Venezia. Met een snelle eindsprint perst hij er een prima eindtijd uit (29.03) en heeft hij het o zo zwaar in deze hitte. Op de terugweg blijkt al weer snel dat hij volgend jaar ook gewoon weer wil meedoen, dat doet deugd. Net als papa overigens, in goede gezondheid.


VIDEO Jesper
VIDEO Rob


Als laatste, een compliment aan de parcoursbouwer, prima verbeteringen, zowel in de startkilometer als in km 13/14 de passage Lage Kanaaldijk en onder de brug door. Houden zo!



Datum
Afstand
Wedstrijd
Eindtijd
Uitslag
Snelheid
11-06-2017 
 16.1 km
Maastrichts Mooiste
1.09.35
9e/264 M40-49
40e/1350 Alle 
4.19 min/km

3 opmerkingen:

  1. Weer een lekker stukje! Met alle malheur op de koop toe, heb je er naast een fijn resultaat, ook de veroorzaker van je achillesklachten, aan over gehouden. Ik zie dat je professionele website ook op de ha(c)k genomen is...?
    Je ging als een speer weg bij de start, Michi en ik konden je net volgen! Het was inderdaad een start om snel te vergeten. De organisatie heb ik op deze miskleun al geattendeerd. Bijzonder was het wel, om als "eerste" te lopen.
    Ook ik heb verstek moeten laten gaan bij het afscheid van Patrick. Organisatorisch haalde ik het niet. Jammer om te lezen dat er zo weinig mensen waren, want ik weet zeker dat alle lopers uit de eerste startvakken enorm veel respect hebben 'veur dee vaan us'! Sjiek van je zoon, hopelijk blijft mijn dochter het ook zo leuk vinden en mag ik over een paar jaar ook supporteren bij de 5K! Keep up the blogging!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, under reconstruction due to hacking... Tot in Bemelen zoewiezoe !

      Verwijderen
  2. Gewoon een reactie om de reactie! Maar Jesper : toppertje!
    Groet 3,14

    BeantwoordenVerwijderen