zondag 20 maart 2016

Halve Marathon Venloop

Voorbereiding: Na de euforie van het PR op de 10K volgde, in de aanloop naar de 21K van de Venloop, een week vol twijfel. Zenuwpijn aan een teen, wat kan dat nu zijn? Op woensdag stelt een bevriende huisarts "het neuroom van Morton" vast en op donderdag beoordeelt de chiropractor de mate waarin. Gelukkig mag ik lopen zondag, maar wel gewoon weer met steunschoenen. De dure lichte maar neutrale schoen staat alweer op Marktplaats, helaas.

Op donderdag dan ook eindelijk weer eens lopen op de nieuwe antiproneerder Mizuno Inspire 11, ging krachtig, maar wel met een flinke blaar tot gevolg. Pfff... Voeg dat bij de toch al bestaande twijfel als gevolg van Eindhoven vorig jaar (houdt de rechterknie het na 17K?), dan weet je, dat ondanks de goede vorm van het moment, de voorbereiding verre van ideaal is. Second-skin pleister geplakt, klein rondje dorp getest, het ongemak is het ongemak, dat klinkt wel mindfull, we gaan het meemaken morgen. Wel te rusten.

 Maasstraat in Steyl
Verslag: Zondagochtend eerst die voet in een sodabadje opnieuw verzorgen, verse pleister. Even na 11-en in de ochtend pik ik Roel Smeets op en tuffen we samen richting stadion de Koel in Venlo. Als we zijn aangekomen schijnt ietwat zon, maar verder blijft het een bewolkte dag, gewoon saai grijs eigenlijk, maar wel perfect loopweer. Kop koffie, beetje inlopen (niet teveel...) en wachten in het startvak, opeengepropt en omringd door ontstoken zenuwpezen, pfff. Om 14.00u luidt het startschot en wacht ik af hoe het gaat. Geen plan is ook wel eens fijn... Het is comfortabel even boven de 4 min/km en het lukt dit heel stabiel vast te houden. De Venloop is uniek in zijn soort vanwege de toeschouwersaantallen. Elke woonwijk maakt er een feestje van en sommige passages zwepen je echt op. Tegelen, Blerick, er zijn dagen dat ik er niet kom, maar hartelijk dank voor jullie enthousiasme.

Nog efkes
Lange tijd blijf ik in het kielzog van een soepel lopende Duitser, zet soms even aan om er bij te blijven en zo houd ik een uur lang het tempo op 4.02 gemiddeld. Geen last van voet of knie, super. Dat PR is nu echt in de maak en ik hoop, tegen beter weten in, dat ik nog kan versnellen in het laatste gedeelte om op 4.00 te eindigen. De ervaring leert dat na 17K de slijtage toch wel intreedt en dat het bijten wordt. Ook nu, het gemiddelde loopt ietsje op, beetje tegenwind, en het duurt lang voordat de Passage zich aandient. We passeerden hier al in de eerste kilometers, maar nu is het kabaal door de rammelaars, de aanmoedigingen en de muziek oorverdovend. Kom op nu! Ik pers er nog een laatste versnelling uit en finish met een kakelvers PR op 1.26.20, maar liefst meer dan anderhalve minuut rapper dan ooit. Mijn tussentijden via uitslagen.nl en een filmpje.

Ook voor Roel een PR ! 
En Roel, tja, dat is buitencategorie, een heel mooi PR in 1.18.32. Er valt altijd wel iets te dromen :-)



Met Roel
Datum
Afstand
Wedstrijd
Eindtijd
Uitslag
Snelheid
20-03-2016 
 21.1 km
Venloop 
1.26.20
31e/912 M45
215e/6729 Alle 
4.05 min/km

2 opmerkingen:

  1. T e gek.
    O nvermoeibaar
    P ilsje verdiend. Oh nee, daar ligt het aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En deze dan,
    Gr Pie (hoort bij bovenste)

    BeantwoordenVerwijderen