zondag 7 juni 2015

Maastrichts Mooiste

Voorbereiding: In de aarzelende opstart na de marathon, er is sprake van een geringe motivatie tot lopen, helpt het altijd wel een nieuw doel te stellen. Meest voor de hand liggende is die mooie thuiswedstrijd in het Maasdal, 10 EM is een fijne afstand bij Maastrichts Mooiste. Vorig jaar in 1u15, daar proberen we dit jaar dus onder te duiken. Mits (snelheids)training dus... Parcoursverkenning zit er op, zie hier, nu aftellen en hopen op niet al te warm weer.

finish Markt
Verslag: Een hoogtepunt, zoveel is zeker, enorm genoten en een mooie tijd!

Samen met Gosh toog ik naar de Markt in Maastricht; de sfeer en het weer zijn top. Wouter is er, Frank, Luc, Alfredo, Richard en ook Frank uit C&K; even voor 12u zoek ik samen met hem, met nog vrij koude spieren, startvak A op. Mijn plan is 1u10, dat is 4.20 min/km. Het startschot klinkt om exact 12u. Jo Schoonbroodt loopt, ondanks zijn marathon van een dag eerder, gewoon vooraan, gelukkig houdt hij het bij een herstelloopje en met mijn respect uitroepend passeer ik hem. Langs de Maaskade gaat het redelijk maar gedoseerd vlot, zo rond de 4.16 min/km en draaien we, na zo'n 3 km, bij de kerk van Kajke omhoog voor de eerste 'pokkel'. Ik had me voorgenomen zo rond de 5 min/km omhoog te gaan, al snel blijkt dat er dan wel een tandje bij moet, ik passeer er een paar en hervind boven weer snel het tempo. Naast me loopt ook een deelnemer van 'Rotterdam', we hebben dezelfde t-shirts aan, dat verbroedert :). In de lus bovenop de St. Pietersberg versnel ik, de afdaling naar Kanne (B) en vervolgens de Mergelweg, mijn gemiddelde daalt en is weer exact 4.20, prima. Dan nu de 2e klim, naar de Apostelhoeve. Eerst een singletrack, daarna verhard, stukkie naar rechts en dan onverhard omhoog. Ik kan goed tempo houden en passeer de 3e vrouw in de race. Hartslag net geen 180, flink uithijgend boven en klokkie op 4.26 gemiddeld, dat komt wel goed met louter afdalen en daarna vlak. Tijdens de afdaling neem ik een gelletje.

Vrijthof (videostill)
Vanaf nu enkel nog genieten!! Eerst staat Raymond met gezin beneden aan de Susserweg met drank, ik werp hem mijn spons toe. In de bocht bij de kroeg zweep ik de 10-tallen die daar staan op om te juichen en te klappen, dat werkt, hahaha. Het geeft een boost en ook op de Bieslanderweg doe ik hetzelfde, joegee :). Op naar de Vijfsprong, lekker harde live muziek en persoonlijke aanmoedigingen van Marly en van Barbara. Verder St.Pieter in en naar beneden, Nol weer bij de Maas, nu nog 10 minuten. De benen voelen sterk. Stadspark in, bij de laatste verzorgingspost pak ik een laatste spons en knijp deze direct uit naar wat roepende jochies, hilariteit, na de bocht kijk ik om en ze lachen, top! Weer livemuziek en langs de Heijlerhoflaan, die lui van Bemels Beste met hun bord en dan versnellen richting Bredestraat. Ik haal er nog 2 in en draai alleen lopend het Vrijthof op. Die kick ga ik niet snel vergeten.

Al die terrassen vol, er wordt duchtig geklapt en ik loop daar moederziel alleen...(een enkeling 100 meter voor me daargelaten, ahum en wat volgt na me) 'Afdaling' naar de Grote Gracht en met het grote verzet naar de Markt, waar de speaker mijn naam noemt, ja hoor. De medaille laat ik me omhangen door het kleinste mannetje van een jaar of 4 en geef hem een spons :).  Gosh staat al snel naast me en is enthousiast as ever, mijn liefje.
coolio


Man, man, wat is het gaaf om zo te finishen en niet 'dood' te gaan in de laatste kilometers. De truc is weten wat je kunt, that simple, en dus niet je kruit te verschieten. Inmiddels klassiek, ook nu weer het "Robbie oe"-finish filmpje van Gosh :). En meer bewegend. Eindtijd 1.09.01, goed voor een plek bij de eerste 50 (45e van circa 1.400 finishers).

Frank uit C&K vlot in 1.15, Luc en Wouter komen binnen in dezelfde minuut (1.22), Richard zijn eerste wedstrijd knap gelopen (1.27). Helaas zie ik Frank (1.35) en Alfredo (1.38) niet meer, de dames hebben lang genoeg gewacht en hebben dorst. We genieten samen met Wouter en Sarah, de middag na op het terras bij Jack en Lobina in de zon met wat potten bier en live golden oldies van jawel, The Beverly Brothers... Met dank aan MP3-Evy hebben we, Gosh en ik, 's avonds op het Plateau de alcohol er nog uitgelopen.

Datum
Afstand
Wedstrijd
Eindtijd
Uitslag
Snelheid
 07-06-2015
 16.1 km
Maastrichts Mooiste
 1.09.01
            15e/268 M45
      Strava
 4.17 min/km

2 opmerkingen:

  1. HA die Bob,
    Inderdaad mooi om zo te finishen en dan ook nog zo'n tijd. Chapeau.
    Iit wat late reactie want , ik kan niet reageren via mijn i-pad thuis maar dat terzijde. :-) .
    Op naar je volgende blog evenement en dat wordt ......................??
    Tot de bruiloft van mederenner A.C. te M.
    gr Pie

    BeantwoordenVerwijderen