zondag 15 november 2009

Zevenheuvelenloop

Voorbereiding: aftellen naar de volgende piek, de Zevenheuvelenloop in Nijmegen. Op basis van mijn doorkomsttijd in Amsterdam op het 15 km-punt (< 1.03.00) durf ik te vertrekken op een schema van 1.02.00. We moeten zien! Eerst nog even de vorm testen op een 10 km-loopje in Belgie. Althans, dat was het plan. Op zondag met Roger Rousseau het oude parcours verkend van de Halve van Margraten en mijn oude knieblessure speelt weer op. Na 15 km moeten stoppen vanwege klachten, thuis koude compres en rust. Hoe kan ik nu weer terugvallen als ik ook zomaar drie weken geleden een halve marathon kan lopen? Het enige dat ik kan bedenken is het parcours en het tempo. We liepen zo rond de 12 km gemiddeld en dat is, gezien mijn traininglogboek, langzaam. Daardoor verval ik misschien in een oude gewoonte en wikkel ik mijn rechtervoet niet volledig af. Bij sneller lopen gebeurt dat met wat meer automatiek. Het parcours is weinig vlak en dat zal zeker niet geholpen hebben, met name bergaf is lastig. Al met al weer de nodige onzekerheid en 'Nijmegen' zal ik misschien niet kunnen lopen zoals ik dat wil. En dat met het marathonschema al op de koelkast...


Wedstrijd: het is zondag 15 november 2009 en na een relaxt ritje in de regen arriveren Luc en ik ruim op tijd in Nijmegen. Even wachten op Pie, Sjoerd en Eva die uit Amsterdam komen rijden. Het is een drukte van belang met zo'n 25.000 deelnemers, de organisatie is prima in orde en de start verloopt rustig. Zonder echte warming-up ga ik van start vanuit het gele vak en kom vervolgens maar moeilijk in een goed ritme. Er van uitgaande dat ik tussen lopers loop die inzetten op een vergelijkbare eindtijd van 1.02.00 loop ik met de meute mee. Al snel kom ik er achter dat het te langzaam gaat voor dit schema en zet ik een tandje bij. Het betekent ook inhalen geblazen, direct vanaf het begin. Aan de linkerkant van de weg en soms ook op het belendende fietspad kom ik steeds beter in mijn ritme. Per kilometerbordje kijk ik op mijn klokje, zit ik steeds zo rond de 4 minuten 10 seconden, heel constant. Het inhalen blijft nodig en ik moet ook mensen aantikken om er langs te kunnen, soms lukt dat niet en loop ik in de berm. De benen zijn krachtig en dat soort korte versnellingen geven ook wel weer motivatie. De heuvels vallen mee, ik kan goed tempo houden en in de afdaling is het even goed op de techniek letten en doorknallen. In de wetenschap dat we de 'top' na zo'n 10 km bereiken, probeer ik te versnellen en krijg ik in de lange afdaling naar Nijmegen vleugeltjes, met een topsnelheid van 16.4 km/u. Opzwepende muziek en veel publiek verlichten de laatste loodjes. Ik finish in een nieuw persoonlijk record op de 15 km, namelijk 1.02.16 (14.45 km/u). De tussentijden bevestigen het constante tempo: 5 km in 20.57, 10 km in 41.35 (20.38), 15 km in 1.02.16 (20.41). Mijn doel is bereikt en mijn rechterknie reageert slechts enigszins. Na een kop erwtensoep is het even wachten op die andere kornuiten die stuk voor stuk hun eigen persoonlijke doelen bereiken: Luc 1.14.54, Sjoerd 1.19.23 en Pie 1.22.31. Driewerf bravo. Als afsluiting van dit loopseizoen was dit een geslaagde exercitie en richt ik me vanaf nu op louter trainen en de langlaufmarathons in januari 2010.

Datum
Afstand
Wedstrijd
Eindtijd
Schema
Snelheid
15-11-2009
15 km
Zevenheuvelenloop
1:02:16
 5km: 20:57
10km: 41:35 (20.38)
15km: 1:02:16 (20.41)
14.45 km/u
(4:09 min/km)










"Tirunesh Dibaba heeft in Nijmegen het wereldrecord op de 15km verbroken. In een prachtig ritme denderde Dibaba na 46.28 minuten over de finishstreep."

2 opmerkingen:

  1. Ziet er goed uit die Blog,
    ook dat nog.

    Edoch,
    zet voort deze ultieme jog!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vivre come un re a France!

    BeantwoordenVerwijderen