zondag 21 september 2014

Damloop

Voorbereiding: Wat een hardloopjaar! Alweer de volgende en 8e uitdaging op het program. Het is exact 5 jaar geleden dat ik meedeed aan de 25e Dam-tot-Damloop, van Amsterdam naar Zaandam in 10 Engelse mijlen. Dit keer loop ik, op uitnodiging van Pie, mee met de bedrijvenloop voor zorginstelling Cordaan. Ik verheug me op een nagenoeg vlak parcours; grootste obstakel is de IJ-tunnel in de eerste kilometer, dat mag voor deze Heuvelland-loper geen naam hebben.

IJ-tunnel (geen GPS !)
Verslag: Het was weer een mooie belevenis, de 30e editie van deze klassieker, met in totaal zo'n 45.000 deelnemers! In de ochtend gaan Pie en ik eerst naar het Havengebouw, waar Cordaan huist en waar de nieuwe shirts worden uitgereikt. Richting de Prins Hendrikkade, waar de start is, verzamelen zich duizenden lopers van de businessteams van de KLM, Hema, KPN etcetera. In ons paarse startvak komt oud-schaatster Annemarie Thomas de warming-up aanjagen, om 12.04u mogen we eindelijk los. Eerst de IJ-tunnel in (inclusief de geheel vrouwelijke percussieband) en dan richting Noord, waar het langs de kant ook weer gezellig is, met de nodige opzwepende muziek. Het loopritme is goed en ik vorm samen met iemand van de Gemeente en een KPN-er een busje dat aan de linkerkant continu lopers inhaalt. Dat gaat veelal goed, maar kost ook extra energie. De (tegen)wind is behoorlijk en het saaie stuk langs de snelweg vraagt nu focus, want die eindtijd van rond de 1.10u moet wel haalbaar blijven. Het vele handje-tik met kinderen langs de kant leidt lekker af, leuk. Rond kilometer 12-13 gaat het wel pijn doen, maar gelukkig neemt mijn KPN-vriend weer even het voortouw.

A'dam-Noord
En daar is dan de drukke Zuiddijk in Zaandam, nu is het nog enkele kilometers. Ik maak een babbeltje met Patrick Stitzinger (NL-kampioen marathon oet Mestreech), die aan het uitlopen is en ik zet in de Peperstraat nog even aan om binnen de 1.11u te finishen, dat lukt net! Uiteindelijk wel tevreden met mijn eindtijd, ietsje sneller dan 5 jaar geleden, maar weer net niet die 14km/u. Mocht ik hier ooit nog lopen, dan wel als wedstrijdloper, zonder zigzaggen tussen duizenden. Pie is ook tevreden (1u24.39), zijn 6e Damloop alweer.

Het is in de auto op de terugweg behoorlijk schrikken van het nieuwsbericht van het overlijden van een 24-jarige student, die na zijn finish een heatstroke kreeg en niet meer te reanimeren was. God hebbe z'n ziel. Bij thuiskomst in C&K toch nog even uitslagen.nl checken: van de "businessloop recreatie individueel"eindig ik 447e van 18894 finishers. En van al mijn Cordaan-kornuiten benne we de snelste, dat is dan toch ook wel weer leuk. Overigens en als laatste, ik snap die naam van de Dam-tot-Damloop niet zo goed, heb namelijk geen Dam gezien? De persoonlijke fotoos enkel en alleen voor € 12,50 per stuk (!) te downloaden, die sla ik even over; zie hier een bewegend sfeerverslag.

Datum
Afstand
Wedstrijd
Eindtijd
Schema
Snelheid
 21-9-2014
 16.1 km
(10 EM)
Damloop
1.10.49 
5km: 21.29
10km: 43.33 (22.04)
15km: 1.05.50 (22.17)
16.1km: 1.10.49 (4.59)
4.23 min/km

1 opmerking:

  1. Ha die Rob,
    Inderdaad een goede prestatie van ons beiden. Nog nooit zo relax aan een wedstrijd begonnen. Dat werkt dus blijkbaar.
    En natruurlijk de mooie lange oranje sokken.
    Gr Pie

    BeantwoordenVerwijderen