zondag 18 januari 2015

Annendaalloop

droog, grijs, fris
Voorbereiding: De eerste beproeving van 2015, de halve marathon in Posterholt ofwel de Annendaalloop. Voor mij is het een test in het pittige trainingsschema voor 'Rotterdam' in april. Laat mijn huidige conditie een negatieve split toe? Dat wil ik graag weten en wat is er dan beter dan een lange duurloop die en bijna volledig vlak is en uit 2 ronden (van 10.55 km) bestaat en ook nog in de buurt is. Doel is de eerste ronde 4.34 min/km te lopen (48 min) en de tweede ronde 4.22 min/km (46 min), verwachtte eindtijd 1u34. Lukt dit dan wil ik ook zo de hele marathon finishen, dat is een doel op zich. Niet kapot gaan, maar versnellen door langzaam te starten. En met hulp van de nieuw aangeschafte Polar M400 is dat allemaal te monitoren onderweg :)

1e ronde, rond 8 km
Verslag: En zo geschiedde, ook deze nemen ze me niet meer af, lol. Einddoel gehaald, laatste 2 kilometers teveel verloop, da's jammer. Eerste ronde in 47.30u, tweede ronde in 46.46u. Dus wel kunnen versnellen, maar met een minder groot verschil dan vooraf bedacht, dat hebben we dus geleerd. Een kort verslag van de dag: Posterholt is zo'n 45 minuten rijden, heerlijk op de cruisecontrol op de A2; het weer is goed, droog en beetje koud. Ik kies voor muts en handschoenen. De start is er een zonder matten, dus weer een bruto-tijd, maar door het geringe aantal deelnemers (ik schat een paar honderd) maakt dat niet veel uit. Mijn klokje geeft aan hoe hard ik moet/mag en dat werkt prima, al
finish
versnel ik toch telkens onbewust een beetje, inhouden is lastig als je warm bent gedraaid. Het parcours is grotendeels verhard en op enkele lange rechte stukken staat de wind op de kop. De eerste ronde lopen ook de kwart-marathon deelnemers mee en loop ik geregeld samen met iemand, de tweede ronde is dat helaas anders en zijn er grote stukken waar ik alleen zit. Jammer dat de laatste loodjes, de laatste 2 km, toch zwaar waren, anders was dit experiment 100% geslaagd. Verder trainen op wat snelheid. En Polar doet er dit mee: FILMPJE

Datum
Afstand
Wedstrijd
Eindtijd
Schema
Snelheid
18-01-2015 
 21.1 km
Annendaalloop 
1.34.16
 16e/28 M40
4.28 min/km


2 opmerkingen:

  1. Goedemorgen Rob,
    Allereerst succes!
    Maar ik zou zeggen als "leek" en "old skool" renner , ga eens èèn keer rennen zonder de moderne shit dus puur op gevoel en zoek de grens op , let wel , ga er niet overeen. Misschien bevalt het wel maar ik weet ook dat voor een hele marathon er méér nodig is dan gevoel.
    Verder ga weer aan de drank en rook want dat heeft zich wel bewezen ooit bij je langlauf prestaties. ;-)
    Gr Pie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja Pie, de verleiding om te roken en te drinken is er niet, vind mezelf ook wel saai hoor. Het is de bekende discussie en allebei is waar, gevoel en ratio moeten het samen doen. Wat mij betreft verzamel ik kennis om ook gewoon slim en niet dom bezig te zijn. Dat is GENIETEN met het juiste gevoel, want dan kom ik niet als een gebroken man aan die zich beklaagt over die hamer en zwaar zwaar zwaar, nee, dan kom ik fluitend aan, dat is de bedoeling. Je lijkt Armand wel :)

    BeantwoordenVerwijderen