zondag 12 april 2015

Marathon van Rotterdam

VoorbereidingNa 2 eerdere inschrijvingen (Parijs geannuleerd door blessure en Eindhoven vanwege verhuizing) gaat het dan eindelijk gebeuren, de eerste hele marathon! Midlife of F*CK-IT list, n'importe quoi. Het eerste kwartaal van 2015 staat in het teken van de voorbereiding op de 42K van Rotjeknor op zondag 12 april: Coolsingel, Erasmusbrug, Kop van Zuid, langs het Feijenoord-stadion, Blaak en rond de Kralingse Plas weer terug naar de Coolsingel. 

Meer inhoudelijk, tijdens de vele trainingskilometers dit jaar (meer dan 600 km) en ook lezende, heb ik de nodige kennis opgedaan over hoe het idealiter zou moeten gaan, zo'n marathon. Voorwaarde is uiteraard dat je goed getraind bent, enige duurloopervaring hebt en een schema als leidraad hebt gehanteerd. Belangrijkste is het vermijden van de man met de hamer in het laatste deel en ondanks het ongetwijfeld vermoeide lijf toch te finishen als een god. 

Mijn aanvalsplan kent 2 pijlers: 
1. Een vlak schema lopen dat ietsje onder je niveau is, zodat je overhoudt voor als het echt begint, zo rond de 30 km (na 2u20), dan heb ik nog 1u te lopen. Bijkomend mentaal voordeel is dat je dan op het zwaarste stuk anderen inhaalt. Vraagt om discipline om enigszins met de rem erop te starten. 

2. Energievoorraad op peil houden, waarbij tijdig plus veelvuldig aanvullen van glycogenen een must is. Ik loop een marathon en neem mee: 5 gelletjes (13km (+ 6)), sportdrank en een bouillonblokje. De dagen vooraf de nodige koolhydraten stapelen en veel vocht nemen.

Update: laatste serieuze km's zojuist gelopen (dinsdag), nu nog een paar keer 20 minuten huppelen...Spanning neemt toe, geen idee waar ik aan begin :) Shirt gekozen, die van Madrid, lekker fel oranje, nu nog bedenken hoe ik die gelletjes meeneem, nu ik heb besloten zonder belt te lopen, dus ook zonder eigen drank. Wellicht dat coach Pie of Istvan in het laatste deel een extra flesje kan aanreiken. Parcourskaartje HIER en mooie 3D vogelvlucht. Gemiddeld is er elke km (!) live muziek, gaaf. Zondag vanaf 09:30 uur live op NPO1 en natuurlijk nog meer bij RTV Rijnmond (Ziggo 710). Aanmoedigen kan natuurlijk ook digitaal. (startnr 16813) Voor realtime tussentijden download de app en volg me live via de tracker. Na de allerlaatste training (vrijdag) zegt Strava dat ik dit jaar 650 km gelopen heb en zondag mijn 47e (!) loopje wordt...Dat kan toch niet meer misgaan?


Verslag: Gegokt en verloren, de man met de hamer toch ontmoet… Op basis van 'Madrid' heb ik het oorspronkelijke plan van 3u20 met 5 minuten ingekort en dat is te ambitieus gebleken. De vertwijfeling is nog wel aanwezig, want met zo'n harde tik had ik geen rekening gehouden. Pijn, pijn, pijn, tegen wil en dank zelfs een paar keer gestopt om na enkele seconden de draad weer op te pakken. Een 'positive split', die verdomde laatste 7 kilometers…

Vanuit mijn logeeradres in Den Haag (dank Sandra en Istvan) rijd ik in de vroege uren op het gemakje naar de P+R Kralingse Zoom, neem de metro naar Beurs alwaar een koffietje me, als immer, verblijd. Qua logistiek geen enkele stress, wel qua toiletbezoek, maar ik ben niet de enige, zowaar een rij bij de mannen. Gelukkig alle tijd. Zonder geraakt te worden door die omhoog gehesen oude man op die kraan (ome Lee met "You never walk alone", ik heb met hem te doen) komt om 10.00u stipt de massa in beweging. De lucht is blauw, de temperatuur aangenaam, ik ben er klaar voor, alles klopt. De Erasmusbrug is de eerste hobbel en ik wissel nog net voor de verhoogde tramlijn van baanhelft, springend en wel. Genietend en huppelend richting Feijenoord stadion en verder Zuid in. Overal staan wel mensen en ik merk dat ik opveer bij alle aanmoedigingen, mezelf enigszins moet afremmen, houd die hartslag laag!

Het lange en nieuwe stuk bij het Havenspoorpad volgt, mijn klokje geeft 4.34 min/km gemiddeld aan, eigenlijk wat te vlot, maar de groepsvorming zuigt me mee. Het schema 3u15 geeft een gemiddelde van 4.37 min/km, maar het gaat gewoon goed. Ik voel de macht, kijk af en toe om, hoor mijn naam roepen (staat op je startnr) en de muziek, live en dj's, is gewoon tof. Halve marathon in 1.37.13, dat is dus de helft van 3u15 bij een vlak schema. Vervolgens komt er een saai stuk terug naar de Erasmusbrug (tussen km 22-25), ik neem een bouillonblokje met winegum, een nieuw en eigen recept.

Hartslag gaat inmiddels niet meer onder de 160, dus ik weet dat het langzaamaan gaat beginnen. Bij de brug hoor ik 'kom op Rob, dat loopt soepel', dat doet echt deugd, de brug af (filmpje, vanaf 4.45) staat het volgepakt met mensen, we draaien de tunnel bij Blaak in en daarna zoek ik Pie, wetende dat hij daar ergens staat en ja hoor, bij de kubuswoningen staat de coach me luidkeels aan te moedigen. Ik lever inmiddels tijd in, de 4.34 gemiddeld loopt op, telkens met 0.01, het zij zo. Bij elke drankpost neem ik een beker water en een beker sportdrank, en om de 6 km een gelletje. De lus rond het Kralingse Bos is mentaal pittig, je loopt van de finish af, terwijl de hunkering daar naar alleen maar toeneemt… Elke km gaat het minder, word ik geregeld ingehaald en mijn plan om juist nu tempo te houden mislukt faliekant. Er zit niks anders op dan me over te geven aan de wetten van de marathon en na 35 km verwelkom ik dan ook de man met de hamer; nog nooit liep ik verder dan die afstand, nog nooit heb ik zo'n zeer gehad aan m'n poten. (35km in 2.42.30, nog steeds op schema 3u15)


Het tempo valt compleet stil en ik tel nu de km's, 38, 39, 40 en dan eindelijk is daar Blaak (en ook Pie) weer in zicht en dan ook eindelijk de verlossende Coolsingel, het gaat nu ietsje naar beneden. De klok geeft aan dat ik onder de 3.30u ga finishen en ik verklaar me daar direct tevreden mee. Ik mag stoppen, de tranen wellen op, wat is Robbie diep moeten gaan. Finishen als een dweil, dat was edoch niet de bedoeling. Ik strompel voort, laat me de medaille omhangen (nee, ik neem 'm niet aan in mijn hand) en bij mijn spullen aangekomen bel ik Gosh even en loop ik naar de afgesproken plek naar Pie.


Mijn verbazing kan niet groter zijn als ik vervolgens ook Gosh en Anna ontmoet, die stiekem toch zijn komen kijken. Wat een hartverwarmende verrassing, wow! Ondanks onderstaand filmpje ("Heb ik hem nou gefilmpt?"), geloof me, ik heb ze echt niet gehoord. We drinken samen wat, ik laat me masseren en enig moment eindigt dan dit grote avontuur met een zak chips in de auto terug de A2 op, een PR rijker…



Datum
Afstand
Wedstrijd
Eindtijd
Schema
Snelheid
 12-04-2015
 42.195 km
 Marathon van Rotterdam
3.27.45 
 4.55 min/km

4 opmerkingen:

  1. Dag Rob,
    Wederom een mooi stukje blog. Maar wees trots op deze geweldige prestatie.
    Slechts weinigen onder ons ( = lezers van deze blog) kunnen zeggen , de eerste HELE marathon onder de drie en een half uur.
    Dus chapeau en een diepe buiging! Hulde!
    Gr Pie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad! Hulde aan Rob de uitvoerder en zijn geweldige en trouwe coach Pie.
    Rich

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad! Hulde aan Rob de uitvoerder en zijn geweldige en trouwe coach Pie.
    Rich

    BeantwoordenVerwijderen