zaterdag 20 juni 2015

Heuvelrugloop Maarn

Voorbereiding: Weekendje Oudewater, effe de hardloopkalender checken, altijd wel ergens een loopje: zaterdagavond door de bossen op de Utrechtse Heuvelrug, dat klinkt toch top!? Start & finish in Maarn: de zogeheten 10e Heuvelrugloop. Vlot ingeschreven inclusief de gele MyLaps-chip (hij bestaat nog!) en verheug me nu al om lekker te knallen door die bossen en heuvels en misschien wel weer eens onder de 1u30 uit te komen... Een nadere studie van die heuvels is dat die best vergelijkbaar pittig zijn als in Zuid-Limburg, eentje van 40 hoogtemeters en twee van 20-25 meter. Mijlpaal vooraf, dit loopjaar is de grens van 1.000 km gisteren gepasseerd!

Verslag: Voor het eerst op het podium! Een welverdiende 2e plek bij de mannen 40+ inclusief een bekertje, dat is de oogst van de dag. De wedstrijd met zo'n 250 lopers vertrekt stipt om 19.00u, samen met de 10K-lopers, een meute. Mijn klokje bepaalt het tempo, 4,15u en niet harder, laat ze maar lopen... Bij de eerste langgerekte klim tonen de getrainde Limburgse heuvelspieren al hun waarde, ik diesel krachtig door. Zandpad op en verder omhoog, hoogste punt bij de houten uitkijktoren de Kaap en daarna heel goed op de balans letten op de gevaarlijke afdaling, een door het water uitgesleten zwaar hobbelig pad. Na zo'n 8 km nemen we afstand van de 10K-lopers en dunt het plots aardig uit. Ik loop met 2 anderen op een lang recht stuk verhard, we maken kort een praatje, ik zie er nog een stuk of 6 a 7 voor me lopen.

1e keer podium
We halen een enkeling in en zie continu een groepje van 3 voor me lopen. In de tweede klim laat ik mn 2 kompanen achter me en kom alleen te lopen, nu nog met dat groepje van 3 voor me, we zitten nu in de bossen zo rond de 13 km. Een korte steile klim volgt en in de afdaling net voor de bocht nog een jonge gast ingelopen en zo rond de 16 km haak ik op het verhard aan bij 1 van de 3 van het groepje, hij heeft moeten lossen, en samen maken we de laatste klim weer naar die houten toren. Een toeschouwer maakt ons er op
mn grootste fan
attent dat we op de 8e en 9e positie lopen bij de mannen en dat er 1 vrouw voor ons loopt. Dat motiveert, want nu is er wellicht een podiumplek bij de 40+-ers mogelijk. Bij de afdaling versnel ik en laat nummer 9 dus los. Ik heb er nu nog 2 voor me in beeld en beetje bij beetje kom ik dichterbij, voel me een sluipmoordenaar en het lukt in de laatste kilometer op het verhard in Maarn om ze een voor een in te lopen door kort maar fel te versnellen. Het tunneltje van de start is in beeld en ik finish (filmpje!) net als bij MM op power. Al met al, een echte race met versnellingen, m'n 2e tijd ooit op de halve marathon en een 2e plek bij de mannen 40+. (En netto 10e van 231 finishers) Toppie!! Met een groot compliment voor de vlekkeloze organisatie.


Datum
Afstand
Wedstrijd
Eindtijd
Uitslag
Snelheid
 20-06-2015
21.1km
Heuvelrugloop
(Maarn) 
1.29.23
2e/69 M40
Strava    Polar
4.14 min/km

Geen opmerkingen:

Een reactie posten